tisdag 8 december 2015

Skräcken på barnhemmet - skriviet av en anonym författare


Jag vaknade upp ur en djup sömn från en av de hårda gamla sängarna i sovsal åtta på barnhemmet.

I samma sekund kom mina två bästa vänner Tilda och Olga emot mig.
De såg helt vettskrämda ut.
-          Vad är det som har hänt, sa Rosie.

-          Vi var i de gamla delarna av barnhemmet och vi såg ett spöke, sa Tilda.

-          Allt här är gammalt, fnös Rosie.

-          Vi menar allvar, sa Olga!

-          Okej okej vi går dit efter frukosten men vi måste skynda oss för vi är redan tio minuter försenade, sa Rosie.
De gick ner och satte sig vid bordet och tog varsin macka med ost på.

-          Flickor ni är tio minuter försenade, sa fröken Larsson.

-          Förlåt fröken Larsson, sa flickorna i en mun.

-          Nåväl låt det bara inte upprepas, sa fröken Larsson.

-          Nej då fröken Larsson, sa Tilda.

-          Bra ät upp nu. Vi ligger efter i schemat, sa fröken Larsson.

Efter frukosten gick flickorna till den gamla delen av barnhemmet.

-          Flickor, var ska ni gå om man får fråga? sa fröken Larsson

-          Nej det får du inte, sa Olga.

-          Olga Petronella Andersson jag varnar dig om inte du ändrar din attityd unga dam ska du få se på ett och annat.

-          Men du frågade ju, sa Tilda.

-          Det gäller dig också Tilda Hilda Mårtensen, sa fröken Larsson

-          Okej nu lugnar vi ner oss. Vi ska tvätta golven som ni bad oss om, sa Rosie.

-          Okej men jag håller koll på er, sa fröken Larsson.

-          Kom nu Tilda och Olga så går vi till städförrådet, sa Rosie

-          Men vi ska ju inte städa, sa Olga.

-          Nej jag vet: Kom så går vi, sa Rosie

Vi närmade oss sakta dörren och där mycket riktigt såg jag en skrämmande varelse, ett spöke!
Vi tänkte inte en sekund mer om det vi sprang ut från den gamla delen av barnhemmet och ut från barnhemmet.
När vi kom till parken utanför såg jag att Tilda och Olga skrattade.

-          Vad är det? sa Rosie.

-          April april din dumma sill jag kan lura dig vart jag vill, sa Tilda och Olga på samma gång.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar