måndag 7 december 2015

Spökligt - skrivet av Leona Vikander



Sara är 12 år och bor hos sin mamma som hon hatar.
Sara vaknade från den hemska natten. Ännu en mardröm. Hon försökte glömma drömmen och gick upp ur sängen. Hon drog på sig sina kläder och gick till köket. Hoppas inte att mamma är där, men såklart är hon där. Hon ignorerar mamma och går och gör en macka. Hon vill inte vara nära mamma så hon går ut. Fåglarna som sjunger, solen som skiner starkt och sen varma, sköna luften.

Hon gick runt tills hon fick syn på något. En gammal lada, som en gång hade brunnit. Hon hade läst om det i tidningen och någon vid namn Åke hade satt fyr på den, ingen vet varför.
Hon gick in i lada. Hon såg någonting som hon aldrig har sett innan. Men nu såg hon det. Ett riktigt spöke. Hon blev som sten. Hur är det ens möjligt? Ingen annan har sett ett spöke, så varför ska just Sara göra det?

- H-hej, stammade Sara fram.
- Kan du se mig? frågade spöket underligt.
- Ja det kan jag, men varför och hur? sa Sara.
- Det är inte många som kan se oss, sa spöket, du är en av de övernaturliga.

- Jag? Nä, det tror jag inte, sa Sara.

- Men du kan ju se oss och inte många som kan göra det, så du är en övernaturlig, sa spöket.

Sara tyckte det gick över gränsen så hon gick hem. Något som hon inte märkte var att spöket följde efter henne.

När hon var hemma gick hon in i sitt rum och skrev ner det i hennes dagbok. Det här är väl bara en dröm? Eller? Men nej, hon såg ett spöke.


NÄSTA DAG

- Hejhej, sa spöket.

- Vad gör du här?! Vad vill du mig?! frågade Sara.
- Jag vill få kompisar. En på miljonen får kraften att se oss, så nu vill jag få en kompis, sa spöket.

- Hmm... Jaja okej, har ändå inga kompisar så jag behöver en, sa Sara. Men vad heter du och hur gammal är du?

- Jag heter Bella och är 13 år, men i spökår är jag 159 år.

- Okejdå, Bella, vad vill du göra först?

- Vi kan väl skrämma någon? sa Bella.

- Du har mycket och lära dig, sa Sara.

ETT ÅR SENARE

Bella har lärt sig jättemycket om hur det är att vara en människa. Men hon verkar inte ta åt sig något av det Sara har lärt Bella.
- Men Sara... sa Bella.
- Ja? Vad? sa Sara.

- När ska jag få lära dig? frågade Bella.

- Vadå om att vara ett spöke? frågade Sara.

- Njaa... För att jag vill lära dig om hur man kommer undan och springer iväg från spöken, för då hade det blivit roligare att jaga dig...

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar