måndag 14 december 2015

Eveelution - skriven av Peridot


En dag när Evee var ute i skogen och skulle fånga insekter såg hon en underlig insekt. Hon sprang längre in i skogen för att fånga den, men hon tappade bort den. Fast då såg hon en silvrig sak på marken. Hon tog up den och borstade bort jorden från den. Hon såg att det var en klocka fast den hade varken urverk eller visare. i Den var bara tom med några knappar bredvid. Hon tryckte på den röda knappen. Inget hände.

Hon såg en mätare bredvid som blinkade på ett.

Hon skulle sätta den på sin arm men då satte den sig plötsligt på sig själv! Hon försökte få av den men den gick inte att få av! Hon såg en blå sten på marken som hon tog upp och började slå på klockan med. Men stenen fastnade i klockan och Evees kläder ändrade sig till blå och vita! Hon började dra i kläderna för att få av dem, men hon fick inte bort dem. Hon började trycka på knapparna. Först röd sen gul och när hon tryckte på den blåa försvann kläderna och stenen hoppade ut ur klockan. Hon undrade vad som hände och tog upp stenen och la den i fickan. När hon kände i fickan hittade hon en lapp.

Det stod. ”Unge! Du som har hittat den här klockan vänta här på mig. Och kolla i den andra fickan!”

Hon kände i andra fickan och hittade en lapp och en klubba. På lappen stod det: ”Ät den här medans du väntar”.

Evee suckade och började äta. Efter en stund kom en konstig man ur en portal. Han hade en lila cape med en massa stenar på. Han svävade fram till henne och frågade ”Såå hur går det?” Hon svarade ”Vadå?” Han sa ”KLUBBAN. Har du ätit den än?” Evee svarade ”Ja” Han svarade ”Så bra….just det! JAG är Vertos mästaren av evelution!” Evee sa ”Evolution..?” Vertos sa ”NEJ! E-V-E-L-U -T-I-O-N! Det är inte så svårt!” Han mumlade ”…måste jag verkligen ta fram skylten igen…….” Evee sa ”Eeehhh hur går det där borta?” Han svarade! ”Bra…bra….Jag skulle bara säga att du kan aldrig ta av dig klockan. Och vissa stenar ger dig krafter!” Hon skrek ”VA!!? Kan jag aldrig ta bort den!!?” Vertos svara ”YES! O jag måste gå hejdå!!”

Han svävade bak och skapade en portal han åkte in i. Evee gick hem, tog en macka, åt den och la sig sedan och somnade.

Nästa dag gick hon till skolan gjorde allt det vanliga. Var med vänner och gick på lektionerna. På mattelektionen så sprängdes taket plötsligt in och en man i rosa kläder svävade ner genom det stora hålet. Han sa ”Jag letar efter kraft-klockan. Enligt mina sensorer så är den här!” Läraren skrek ”Det finns ingen kraftklocka här!” Mannen sa ”Så dåligt…” Han tog upp läraren med tankekraft och ströp honom! Alla flämtade! Evee sprang bakom en bit av taket på golvet och satte in stenen i klockan. Hon skrek ”Jag är wave och du får aldrig ta den här klockan!”

Hon hoppade upp till honom och han sa ”Så bra jag är espiner!” Han puttade tillbaks henne med tanken och hoppade ner. När han kom ner så tog han upp henne med ett tag runt halsen och sa ”Oj jag trodde att någon med en kraft- klocka skulle vara mer….hur ska jag säga det……kraftfull!” När han höll på att kväva henne så sparkade hon honom i magen och kom loss. Sen så gick hon fram till honom och tog på hans arm, tryckte på den rosa knappen, tog stenen och la den i fickan. Hon hörde polisens sirener i bakgrunden, sprang ut ur klassrummet genom den trasiga väggen och tog ut stenen ur klockan.

När hon kollade tillbaka mot skolan såg hon polisen arrestera honom. Senare på kvällen så gick hon ut på den kullen där hon hittade klockan och tänkte ”Om han var så stark så borde jag hålla ett öga ute efter några andra. Men så länge bara tar jag det lugnt"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar